Ballett er en allsidig treningsform som øver opp kroppsholdning, styrke, fleksibilitet, teknikk, koordinasjon, estetisk forståelse og bevegelseskvalitet. I tillegg jobbes det med musikalitet i form av dynamikk og tempo. Styrke og fleksibilitetsøvelser som bygger opp under ballett og danseteknikk generelt vil være en del av undervisningen. Fagene skal gi studentene et sterkt fundament som kan videreføres til annen type dans/bevegelse, og brukes bevisst i formidling av skuespill og sang.
Kunnskap/ferdigheter i 2. semester bygger videre på kunnskap/ferdigheter i 1. semester.
1. semester
Eleven skal:
2. semester
Eleven skal:
Undervisningen vil være praktisk i mindre og større grupper. Den vil hovedsakelig bestå av styrke og fleksibilitettrening for dans og ballettimer. I styrke og fleksibilitetstreningen vil styrke og fleksibilitetøvelser for kjernemuskulaturen være viktig i starten. Etter hvert vil øvelser uten belastning stå sentralt. Øvelsene er fokuserte og tar for seg muskelgrupper som er viktige innenfor dans. I ballettfaget vil barre og senter arbeid står sentralt. Barrearbeidet danner grunnlaget for videre senterarbeid. Barrearbeidet begynner med små bevegelser og utvikler seg til store bevegelser. Senterarbeidet er friere. Her settes trinn og øvelser sammen i forskjellige rekkefølger og danner danseriske og tekniske øvelser. Øvelsene beveger seg mer og koordinasjonen blir utfordret. Det legges vekt på den enkeltes student fysiske forutsetninger og undervisningen vil være preget av dette. Øvelsene blir utført i en bestemt rekkefølge hvor vanskelighetsgraden vil øke i takt med studentenes utvikling. Læreren vil bevisst og til enhver tid bruke fagterminologi, slik at dette blir en selvfølgelig del av undervisningen.
Faglærer vil gi elevene en muntlig og skriftlig vurdering i hvert semester. Den vil beskrive utviklingen og ferdighetene til hver enkelt elev i samsvar med det som er uttrykt under avsnitt kunnskap/ferdighet. I denne underveisvurderingen gis også veiledning om hvordan de kan forbedre sine ferdigheter. Videre holdes det en praktisk vurderingstime på slutten av høstsemester. En sensor vil vurdere elevene ut ifra det de presterer på denne timen. Dette gjøres for å øve elevene til opptaksprøvesituasjonen. Vurderingen vil være skriftlig. På vårsemesteret vil det være den avsluttende produksjonen som blir vurdert av regissør/hovedansvarlig for forestillingen og sensorer. Avsluttende vurdering på vitnemålet vil uttrykkes med bestått eller ikke bestått.
Elevene reflekterer over eget arbeid og vurderer sine evner i å mestre faget. Tre ganger i løpet av året gir elevene sin egen evaluering av:
Inntak blir gjort på grunnlag av søknad og samtale. Når vi har mottatt søknaden din vil vi kontakte deg for samtale.
Søknadsfrist:
Studiestart onsdag 26. august 2024
Skolepenger: 26 950,- per semester
Gå til søknadskjemaDesign og utvikling: Innoventi