Moderne/Samtidsdans
Moderne dans rommer de eldre og etablerte danseteknikkene, samtidsdansen har et ansvar for å utfordre og utvikle dansen og kunsten videre. Felles mål for moderne- og samtidsdans er bevissthet rundt bruk av nivåer, slipp, dynamikk, tyngdekraft og selvstendig tolkning. Improvisasjon gir elevene erfaring i å eksperimentere frem og utvikle eget bevegelsesmateriale. Improvisasjon vektlegger kreativitet og nysgjerrighet for utforskning av uttrykk og problemstillinger. Fagene skal gi elevene et sterkt fundament, med mulighet til å utvikle et personlig uttrykk, selvstendighet i sitt arbeid og styrke den skapende evnen. Dette kan videreføres til all annen type dans/bevegelse, og brukes bevisst i formidling av skuespill og sang.

Kunnskap/ferdighet:
Kunnskap/ferdigheter i 2. semester bygger videre på kunnskap/ferdigheter i 1. semester.
1. semester
Eleven skal:
Ha utfordret sin skapende evne
Ha bevissthet om selvstendig tolkning og kunstnerisk uttrykk
Kunne huske øvelsene og utføre grunnleggende teknikk
Ha økt kroppsbevissthet og kroppskontroll
Ha kunnskap om forskjellig dynamikk i musikken og bevegelsene
Kunne være bevisst egen utvikling
2. semester
Eleven skal:
Ha styrket sin skapende evne
Ha selvstendighet i sitt arbeid
Kunne utføre mer avansert teknikk innen moderne- og/eller samtidsdans
Kunne vise ulike bevegelseskvaliteter og bruk av dynamikk
Ha god kunnskap om egen utvikling
Undervisningsopplegg
Undervisningen vil være praktisk i mindre og større grupper. Den vil hovedsakelig bestå av moderne/samtidsdans og improvisasjonstimer, men fagene kan også blandes sammen. I improvisasjonstimene jobber studentene med å teste grenser og utvide sitt repertoar. Gjennom øvelsene vil de få et verktøy til videre og friere improvisasjon. I moderne- samtidsdanstimene er det fokus på gulvarbeid, bruk av tyngdekraften, flyt og selvstendig tolkning. Det legges vekt på den enkelte students fysiske forutsetninger og undervisningen vil være preget av dette. Øvelsene blir utført i en bestemt rekkefølge hvor vanskelighetsgraden vil øke i takt med studentenes utvikling.
Vurdering
Faglærer vil gi elevene en muntlig og skriftlig vurdering i hvert semester. Den vil beskrive utviklingen og ferdighetene til hver enkelt elev i samsvar med det som er uttrykt under avsnitt kunnskap/ferdighet. I denne underveisvurderingen gis også veiledning om hvordan de kan forbedre sine ferdigheter. Videre holdes det en praktisk vurderingstime hvert semester. En sensor vil vurdere elevene ut i fra det de presterer på denne timen. Dette gjøres for å øve elevene til opptaksprøvesituasjonen. Vurderingen vil være skriftlig. Avsluttende vurdering på vitnemålet vil uttrykkes med bestått eller ikke bestått.
Elevene reflekterer over eget arbeid og vurderer sine evner i å mestre faget. Tre ganger i løpet av året gir elevene sin egen evaluering av:
Hvordan de har jobbet
Hvordan de har utviklet seg
Egenvurdering
Søk plass
Inntak blir gjort på grunnlag av søknad og samtale. Når vi har mottatt søknaden din vil vi kontakte deg for samtale.
Du bør ha:
Gode fysiske forutsetninger
Bevegelsesglede og evne til fysisk uttrykk
Rytme og musikalitet
Evne til selvstendig arbeid og samarbeid
Søknadsfrist:
Rullerende opptak
Studiestart onsdag 20. august 2025
Skolepenger: 26 950,- per semester